Ibland händer det sig att slumpens skördar resulterar i ett riktigt saftigt köttben (blandade metaforer, jag vet). I det här fallat är det e-korrespondens mellan Micke Trolin och Gunnar Andrén (fp) som har resulterat i den senares ilska. Micke berättar på sin blogg vad som har hänt:

Som av en händelse råkade min sammanboende att svara på en e-post, från en lokalordförande, Per Sjölin, i Luf i Skellefteå till alla på den ursprungliga sändlistan (stora delar av folkpartiet). Lokalordföranden utsedde den enda folkpartist som röstade nej till FRA-lagen, Maria Lindborg, till hedersmedlem. Detta fick riksdagsledamoten Gunnar Andrén (fp) att svara min sammanboende med e-post ”bara” till henne.”

Micke Trolin underrättar Expressen, som rapporterar, och publicerar därefter brevet på sin blogg och resultatet låter inte vänta på sig. Gunnar Andrén ringer till Micke Trolin och är upprörd. Mycket upprörd. Han kallar tilltaget för ”gestapometoder” och anser att tilltaget var kränkande. Telefonsamtalet finns transkriberat här. Där finns även samtalet att ladda ner som ringsignal till mobilen, och hur mycket jag än är motståndare till märkliga ringsignaler i mobiltelefoner, så måste jag erkänna att det kliar i mina fingrar just nu.

FRA-chefen, Ingvar Åkesson, har ju bekräftat att det är bland annat politikernas korrespondens som kan vara intressant att spio… spana på, så det är ju lite märkligt att en ja-röstande politiker blir så fruktansvärt upprörd av att folk får läsa hans brev. Men det kan ju vara så enkelt att Gunnar Andrén (fp) helt enkelt inte har förstått FRA-lagen. Att döma av hans uttalanden på Politikerbloggen så verkar han i alla fall inte vara fullt på det klara med vad brevhemligheten egentligen innebär. Man kanske skulle förklara lite tydligare för honom.

Sedan läser jag till min oförställda munterhet att partipiskan har blivit ett fall för arbetsmiljöverket. Bakgrunden är den psykiska mobbning som vissa riksdagsmän fick utstå från respektive partiledning inför FRA-omröstningen.

Glöm inte att idag är det torsdag. Då är det bland annat Bananrepublikfest på mynttorget i Stockholm kl 17 -19, därefter drar festen vidare till Café Opera där Stekare mot FRA utlovar raj-raj till tidigt på morgonen. Ett strålande tillfälle att rulla hatt för den goda sakens skull.

– R

